Sunday, September 16, 2012

Pelangi Senja~

Ku rela ia pergi~

Assalamualaikum... ALLAH Maha Besar. ALLAH Maha Mengetahui segala-galanya... 






Lirik Lagu Pelangi Senja - Stacy

Ku bermimpi

Engkau Kembali
Wajah tenang kau berkata,
Sayang, aku cinta

Namun kita takkan bersama,

Dikau pergi takkan kembali
Sesal...Ku kecewa...

Wahai...sang pelangi indah,

Muncul seketika...
Sayang tak ku lihat,
Kini tiada...

Ku terjaga

Dari mimpi lena,
Sedar pipi dibasahi,
Tangisku sendiri...

Merintih perasaan ini,

Tiada kata mampu diungkap...
Tiada yang mengerti...

Wahai...sang pelangi indah,

Muncul seketika...
Sayang tak ku lihat,
Kini tiada...

Jika mampu ku kembali,

Mengulangi masa...
Pasti ku tunaikan,
Permintaan terakhir...

Wahai...sang pelangi indah,

Muncul seketika...
Sayang tak ku lihat,
Kini tiada...

Jika mampu ku kembali,

Mengulangi masa...
Pasti ku tunaikan,
Permintaan terakhir...

Kini hanya, tinggal kenangan,

Hanya waktu menentukan,
Kita kan bersama...

Sukar untuk mengukir kata-kata. hati aku masih lagi pedih, sedih dan pilu. aku sendiri x tahu nak mulakan dari mana tulisan aku kali ini. setelah seminggu ia pergi, barulah aku ada kekuatan untuk menulis di dalam blog ini dan kekuatan ini ku cuba isi dengan segala kenangan bersamanya. mungkin lama x menulis menjadi salah satu sebb, namun yang pasti ada sesuatu yang ingin aku coretkan. semua yang berlaku tak pernah terfikir dek akalku. Biarku coretkan sedari mula...

seminggu sebelum...

kaki kiriku selalu tersepak sesuatu. pernah tersepit pintu, terlanggar barang dan tersepak kerusi. kadangkala hatiku tidak tenteram, tapi hatiku tetap berbisik 'ah,,tiada apa yang berlaku. mainan perasaan..'
   
8 Sept 2012 - Sabtu

6:49am 
msj dari Fadil seperti selalu, tiap pagi sebelum balik dari tempat kerja, dea pasti akan msj aku. sudah menjadi kebiasaan. aku bersiap pagi itu kerana ada Jamuan Hari Raya di office aku bekerja.

8:45am
panggilan dari Nana, adik Fadil.. Fadil kemalangan. berkecamuk hatiku tidak tenteram. Ya Allah, selamatkan Fadil.

9:15am
bergegas ke HSAJB bersama emak, adik Nana dan Naz. berita terbaru dari Boy, adik Fadil.. Fadil tak sedarkan diri. telinganya berdarah, kemungkinan berlaku pendarahan otak. Ya Allah...aku seumpama tidak percaya berita itu. aku cuba kuatkan semangat dan tabahkan hatiku..''Fadil ok..insyaallah, Fadil ok...''.. hatiku memujuk... aku teruskan pemanduan. suasana sepi seketika...sesepi hatiku memikirkan Fadil. terbayang baru semalam aku berjumpanya sebentar, senyuman yang selalu terukir di wajahnya, gurau senda darinya.

9:35am
sampai di HSAJB, Wad Kritikal. dari jauh kelihatan abah dan Boy sedang menunggu diluar pintu. wajah mereka sugul.. aku dan yang lain bergegas mendapatkan mereka. fikiran aku hanya... - FADIL. 
Ya Allah, tubuhnya longlai di atas katil. telinganya masih lagi berdarah.. hatiku meronta ingin mendapatkannya, namun pihak Hospital sedang menguruskannya. aku cuba tenangkan hatiku..''tenang Farha, insyaallah Fadil ok..''. hatiku berbisik lagi. terasa deras darah mengalir. terasa pantas nadiku bergetar. dari jauh dapat ku lihat wajahnya. tiada senyuman. tiada gelak tawa. tiada senda gurau. 

10:45am
aku dibenarkan masuk ke dalam sebentar. kakiku terasa berat, namun aku gagahkan diri. Ya ALLAH, Fadil..tangannya ku genggam..ku usap pipinya. seakan tidak percaya.. benarkah ini Fadil ya Allah..??? hatiku terus bermain kata.

11:20am
doktor memberitahu bahawa,kedua-dua otak kanan dan kiri serta saraf tunjang Fadil mengalami kecederaan teruk. tiada apa yang dapat membantunya, even operation dilakukan, tetap tidak dapat menolongnya. masih segar kata-kata doktor....''awak kene redha, terus terang sy katakan pada awak, dia tiada harapan...".
aku rasa seperti dunia berputar tanpa henti. tertunduk seraya memandang ke arah Fadil yang masih terbaring. berita tersebut aku sampaikan pada adik Nana dan Naz. fikiran aku buntu. kosong. menerawang jauh..ku kuatkan semangat, telefon dan beritahu kepada rakan yang terdekat. 
kemudian, aku mendaftar masuk Fadil ke wad Neuro HDU, HSAJB.

12:30pm
Fadil dimasukkan ke dalam wad. 

1:10pm
kami dibenarkan melihatnya. Ya ALLAH....
aku genggam jarinya..berdoa.. ''Ya ALLAH, dgn segala kebaikan yang pernah dilakukan oleh Fadil, aku mohon, sedarkan Fadil dan kembalikan ia padaku..". ku renung wajahnya. sayu... tangannya masih ku genggam erat. "sayang, tolong buka mata..jangan tinggalkan sy sendiri. sy x sanggup nak lalui sendiri....." hatiku terus berkata-kata mengharap ada sinar baru untuknya. namun, ia tetap diam.. aku rindu suaranya..aku tetap masih mengharap ia akan sedar..tolong syg, dengar bisik hatiku...seumpama puisi yang pernah aku beri padanya~


"putaran jam, degupan jantungku dan setiap perhitungan ku, hanya takdir yang tahu segalanya..."~

2:25pm
akhirnya ia pergi meninggalkan aku sendiri..hidupku kosong~ku kucup pipinya..renung ke dalam matanya..

5:30pm
jenazah sampai di rumah. baru kini aku sedar,benar, Fadil telah pergi meninggalkan aku untuk selama-lamanya... hanya kain putih membaluti tubuhnya yang terbujur kaku. aku kehilangan kata. ku kucup pipinya dengan beralaskan kain putih untuk kali terakhir.
terlerai segala janji untuk kami bersatu..

6:30pm
Fadil selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kangkar Pulai. ia pergi menghadap ALLAH yang Maha Esa. 


Muhamad Fadil bin Zainol Abidin....~

pergi ia takkan kembali. pergi ia tinggalkan ku sendri. pergi ia bersama janjinya. dan pergi ia bersama kenangan lalu...aku redha dan aku pasrah dgn takdir dari Ilahi. aku dan Fadil punya jodoh sehingga ikatan pertunangan sahaja. namun, aku amat bersyukur kerana dipertemukan dengannya walau aku tidak dapat bersama dengannya hingga ke jinjang pelamin yang hanya berbaki 2 bulan sahaja dari tarikh perkahwinan kami yang sepatutnya akan berlangsung pada bulan Nov 2012, tapi aku gembira kerana sepanjang aku dengannya, aku dah cukup membahagiakan dan menggembirakannya biarpun dulu ia pernah disaluti duka perasaan dan terima kasih juga syg kerana memberi segala kasih sayangmu seikhlas hati padaku...

semoga ALLAH mengampunimu dan ia ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. 

Al-Fatihah~


0 comments:

Post a Comment